– Idag är det roligt att hålla på med fakturering, helt och hållet tack vare SmartDok
Den främsta fördelen är att vi sparar både tid och pengar, arbetstiden med faktureringen, tidrapporteringen och att det integrerar med Vismas löneprogram.
– Idag är det roligt att hålla på med fakturering, helt och hållet tack vare SmartDok.
Den främsta fördelen är att vi sparar både tid och pengar, arbetstiden med faktureringen, tidrapporteringen och att det integrerar med vismas löneprogram.
Det familjeägda företaget Svedja Gräv & Schakt slog upp portarna redan i början på 70-talet för att med skogsindustrin som huvudfokus arbeta med vinter- och byggnationsunderhållning.
Idag är de åtta anställda och med en bred maskinpark i sin ägo hjälper de även till med maskintransporter åt transport- och maskinförmedlingsföretaget Hetab som de har ett nära samarbete med.
– Idag kan jag tycka att det är roligt att hålla på med fakturering
Henrik Dolk är VD och grävmaskinist för Svedja Gräv & Schakt. I sin roll har han bland annat hand om det administrativa arbetet tillsammans med kollegan Dagmar Dolk, ett jobb som tog en vändning när de för tre år sedan ledsnade på fakturering som föll mellan stolarna och övergick från lös pappershantering till att använda det digitala verktyget SmartDok.
– Det tog en vecka för oss, från att vi inte hade någon bra struktur på den manuella dokumentationen och tidrapporteringen till att allt var digitaliserat.
– Osäkerheten om det verkligen var en bra idé fanns ju där hos nästan alla eftersom vi alltid hade kört på lösa papper, men när vi hade använt SmartDok i en vecka var vi överens om att det var helt rätt och nu används verktyget även hos samarbetspartnern Hetab.
Idag kan jag tycka att det är roligt att hålla på med fakturering, helt och hållet tack vare SmartDok, berättar Henrik.
Sparar mycket tid
Det tidigare tillvägagångssättet skedde helt manuellt. Tidrapportering, fakturering och transportsedlar skulle överlämnas i form av fysiska papper och det var inte helt ovanligt att inbetalningar gick förlorade.
Jobben som Svedja Gräv & Schakt gör ligger mellan 1000 kronor upp till 1 000 000 och faktureringen av de mindre jobben kunde lätt falla mellan stolarna bland alla papper som skulle levereras till rätt person.
– Även statistik på maskiner var svåråtkomligt. Innan vi investerar i en maskin vill vi ju veta hur mycket den har omsatt och hur bra den går innan vi byter ut något. Nu med Smartdok kan jag kolla upp det på två minuter, fortsätter Henrik.
Positiv känsla
Tankarna kring hur en digital lösning skulle kunna underlätta arbetet fanns redan i tankarna när Henrik fick höra om SmartDok. Men i branschen som Henrik beskriver som något gammaldags, där smartphones och appar inte tillhörde det självklara för alla anställda, var inte kollegorna på varken Svedja Gräv & Schakt eller Hetab säkra på om att SmartDok var rätt väg att gå.
Men det krävdes inte mer än en veckas testkörning av SmartDoks demoversion för att övertygas om att det var värt det. Henrik satte sig in i systemet och var noga med att visa hur kollegorna skulle gå tillväga för att dokumentera sitt arbete på rätt sätt i appens rapporteringsmodul.
Efter en månad hade de tjänat in summan de betalade för SmartDok under samma period.
– Känslan nu är verkligen positiv. Den främsta fördelen är att vi sparar både tid och pengar, arbetstiden med faktureringen, tidrapporteringen och att det integrerar med vismas löneprogram.
– Realtidsspårningen är också otroligt bra, så länge alla rapporterat in i appen kan jag svarar exakt på hur vi ligger till i våra olika projekt. Förut tog det lång tid att bara kunna ge ett ungefärligt svar om någon undrade.
– Det har blivit roligt att sköta papprena!
Svedja Gräv & Schakt använder även SmartDoks KMA-modul för dokumentation och lägger in mycket bilder från de olika projekten för att ha till hjälp i framtiden. Att valet föll på just SmartDok är Henrik väldigt glad för idag. Dels för att appen som är så pass lättarbetad var specificerad mot branschen, men också för att Svedja Gräv & Schakt fått bra mycket bättre siffror sedan de började använda programmet.
– SmartDok känns som ett företag som jobbar mycket med utveckling. De nöjer sig inte utan rättar till så fort man har synpunkter, de uppdaterar och kommer med nya lösningar hela tiden.
– Jag skulle absolut rekommendera SmartDok, jag gör redan det till alla i min bransch. Resultatet nu efter tre år är att vi skulle bli galna om vi gick tillbaka till att använda transportsedlar. Jag är så glad, tänk att det har blivit roligt att sköta papprena.”
Ta kontakt med oss i dag så hjälper vi dig att komma igång med vårt digitala system, SmartDok.