Fortsätt till innehållet
  • Nyheter
  • Gå till SmartDok
  • Kontakta SmartDok

dmixab sparar tid och har bättre kontroll

– Det som gjorde att valet föll på SmartDok är att vi kan lösa så många uppgifter i system och att det fungerar överallt

Efter att ha gjort en utvärdering av olika system kände dmixab snabbt att SmartDok var det bästa valet utifrån deras behov.

– Det som gjorde att valet föll på SmartDok är att vi kan lösa så många uppgifter i system och att det fungerar överallt

Efter att ha gjort en utvärdering av olika system kände dmixab snabbt att SmartDok var det bästa valet utifrån deras behov.

Svenska dmixab är ett svenskt markförstärkningsföretag med många års erfarenhet inom kalkcementpelare och masstabilisering, en av få aktörer i Sverige inom sitt område. När dmixab behövde hitta ett användarvänligt och tidsbesparande system som kunde underlätta vardagen föll valet på SmartDok.

Företaget bildades 2006 och består idag av 60 medarbetare varav omkring 40 arbetare ute på fältet. Dmixab utför markförstärkningsprojekt i hela norden vilket gör administrationen omfattande, berättar Martin Svensson, arbetschef på dmixab.

– Vi jobbar mycket med omfattande infrastrukturprojekt, som är utspridda över hela norden, vilket gör det extra viktigt att ha ett enkelt system som håller ihop det och möjliggör att vi kan jobba tillsammans mer effektivt. Det ska inte spela någon roll om du är i Oslo eller Karlskrona, vi ska kunna arbeta i samma system, säger Martin.

SmartDok var det bästa valet

Efter att ha gjort en utvärdering av olika system kände dmixab snabbt att SmartDok var det bästa valet utifrån deras behov, och sedan augusti 2021 har företaget använt SmartDok för all sin dokumentation och administration, berättar Martin vidare.

– Det som gjorde att valet föll på SmartDok är att vi kan lösa så många uppgifter i system och att det fungerar överallt.

– Nu använder vi ett och samma system för alltifrån tidrapportering, KMA-dokumentation, maskin och service, dokumenthantering, varuförbrukning till kompetensöversikt.

– SmartDok har en stor bredd vilket utmärker sig från andra system på marknaden.

Bättre kontroll på våra projekt och maskiner

Martins främsta arbetsuppgifter är att vara med från anbudsskedet och kontraktsskrivningar och sedan lägga ut arbeten på platscheferna som driver projekten samt att ha det övergripande ansvaret för planering av arbeten, personal och maskiner, berättar han.

– Den största skillnaden mot tidigare är att jag och mina kollegor sparar mycket tid med hjälp av SmartDok som vi annars lagt på administration och vi har bättre kontroll på våra projekt och maskiner, berättar Martin.

– I förlängningen kan tiden vi sparar omsättas till andra viktigare saker. Förhoppningsvis bidrar det även på sikt till högre lönsamhet.

Dmixab kör nu alla sina projekt via SmartDok

En viktig aspekt i alla projekt är att hålla koll på materialåtgången och bränsleförbrukningen då det behöver köpas in stora mängder bindemedel.

– Med hjälp av SmartDok har vi fått en bättre översikt kring materialåtgången i projekten och kan följa upp allt elektroniskt. Det innebär att vi har enklare kan hålla koll på förbrukningen och därmed får ökad kontroll på kostnaderna.

Vidare berättar Martin att han uppskattar att tidsregistreringen på all deras personal är kopplad till lönesystemen, vilket har underlättat personalhanteringen.

– Vi har även infört vilka kompetenser alla våra anställda har, och lagt in bilagor på deras intyg. Innan hade vi excel och då var det endast en administratör som hade tillgång till det, en stor skillnad nu är att varje person kommer åt sina egna kompetenser på ett enklare sätt.

Mobilt och lättillgängligt

Martin uppskattar särskilt SmartDoks applikation som gör det möjligt för personalen som befinner sig ute i projekt att ha tillgång till all information de behöver i en elektronisk byggdagbok direkt i sina mobiltelefoner.

– Vi kan nu göra i princip allt i SmartDok då det är så mobilt och lättillgängligt.

– Platschefer och andra som jobbar på fältet har ofta bara tillgång till mobilen, och uppskattar därför att de kan ha allt samlat då det underlättar deras arbete och vardag. Sammanfattningsvis har vi goda erfarenheter av systemet och vi skulle absolut rekommendera SmartDok till andra.

Ta kontakt med oss i dag så hjälper vi dig att komma igång med vårt digitala system, SmartDok.

Relaterade inlägg

  • 9 januari 2024

    9 januari 2024

    Digitalisering av dokumentation ökade lönsamheten

    Digitalisering av dokumentation ökade lönsamheten
  • Valet är enkelt – SmartDoks app är det föredragna valet i branschen

    8 juni 2023

    8 juni 2023

    Valet är enkelt – SmartDoks app är det föredragna valet i branschen

    Valet är enkelt – SmartDoks app är det föredragna valet i branschen
  • Idag kan jag tycka att det är roligt att hålla på med fakturering, helt och hållet tack vare SmartDok, berättar Henrik.

    15 augusti 2022

    15 augusti 2022

    Tjänade in summan de betalade för SmartDok efter en månad

    Tjänade in summan de betalade för SmartDok efter en månad
PRODUKTER
Tidrapportering
KMA/Dokumentation
Maskiner och service
Materialåtgång och transporter
Personalliggare
Arbetslista
Verktygsöversikt
Ressursplanerare
Order
Kompetensöversikt
Integrationer
Dokumentcenter
FÖRETAGET
Organisationen
Om SmartDok
Partner
Samhällsansvar
Kunderfarenheter
NYHETER
SmartDok nytt
Jobbasmartast blog
SUPPORT
Hjälpvideo
Webinar
KONTAKTA OSS
Kontakta SmartDok
Telefon: 08-12456940
Sälj: sales@smartdok.com
Support: support@smartdok.se
Adress: Västra Järnvägsgatan 7,
111 64 Stockholm
Sweden

KONTAKTA OSS

Telefon: 08-12456940
Sälj: sales@smartdok.com
Support: support@smartdok.se
Adress: Lindhagensgatan 94
112 18 Stockholm
Sverige

© Copyright 2012– 2025 | © SmartDok © Visma | All Rights Reserved | ™SmartDok – Ett företag i ™Visma

Page load link
Till toppen