Lätt att använda. Både på kontoret och för grabbarna ute på projekten.

Stråvalla Maskinstation AB grundades 1985 och drivs av Sven-Olof och Per-Erik Johansson med tjugo anställda

Per-Erik Johansson har fått en enklare vardag efter införskaffandet av SmartDok.

Stråvalla maskinstation upplevde pappersarbetet som kaos – fick full kontroll med digitalt hjälpmedel.

Att växa är alltid som ett tveeggat svärd. Man upplever ökad aktivitet, antalet anställda ökar och omsättningen blir större, men med detta medför mycket administration. Och Pelle försöker inte dölja att det höll på att gå över styr.

– Jag tror det är tre år sedan jag satt här inne med papperslappar överallt, vilket var rena kaoset. Det var på gränsen att vi tappade kontrollen. Men så började vi använda oss av SmartDok.

Pelle beskriver sedan hur vardagen var innan de tog i bruk ett digitalt hjälpmedel.

– De anställda ute på jobben skrev ned allt de gjorde på papperslappar. Så satt jag sedan här med skrivbordet fullt av massa papper. Och så skulle man få ihop en faktura. Det blev för mycket pappersarbete, det gick inte.

Det var för tidskrävande helt enkelt?

– Ja, det tog för mycket tid. Och så missade man mycket. Med SmartDok kan jag enkelt stämma av att vi inte missat att lägga in något, så det funkar jättebra.

Och innan ni började använda SmartDok, hur gjorde ni då för att stämma av att ni inte missat något?

– Nej… jag vet inte. Jag hade inte den kontrollen.

Så då är det möjligt att ni utan ett digitalt hjälpmedel förlorade intäkter?

– Ja, ja. Det var ju det vi började känna, att det blev för mycket. Så det var perfekt timing att vi fick besök av SmartDok då.

SmartDok Stråvalla app skratt

Det hänger alltid ett skratt i luften när Mikael och Jonathan hinner snacka mellan de olika projekten

Startade byggdagbok

Pelle har nu jobbat med SmartDok en god stund och upptäcker ständigt fler användningsområden som företaget kan använda för att förenkla arbetsvardagen.

– Det finns hur mycket som helst att använda i systemet. Och vi hittar mer och mer saker som vi använder. Häromdagen lade jag till byggdagbok och säker jobbanalys. Det finns hur mycket som helst. Och man kan följa upp allting.

– Jag har stenkoll på hur många timmar maskinerna går, hur mycket diesel det går. Jag har aldrig provat något annat i och för sig, men jag kommer aldrig byta, slår Pelle fast.

Grundades 1985

Stråvalla Maskinstation AB grundades 1985 och drivs av Sven-Olof och Per-Erik Johansson med tjugo anställda. Företaget har efter många år i branschen byggt upp ett stort förtroende hos kunderna, som är ständigt återkommande.

– Vår pappa startade verksamheten på 60-talet, men det var först 1985 vi blev ett aktiebolag, och då gick även jag och brorsan in som aktieägare, berättar Pelle.

– På mitten av 70-talet köpte vi den första maskinen, en traktorgrävare. Sedan har det ökat. Vi har idag femton grävmaskiner, sex lastbilar, två lastmaskiner och fyra anläggare.

Majoriteten av företagets uppdrag återfinns mellan Göteborg och Halmstad. Oftast längs kusten.

Trodde du att ni skulle kunna bli så här stora som ni är idag?

– Nej, det har gått väldigt fort, framförallt de senaste åren.

SmartDok Stråvalla app tidrapportering

Jonathan är väldigt nöjd med att kunna använda en app för att registrera timmar.

Nöjda användare är viktigt

Företagets kärnverksamhet är entreprenadarbeten, inklusive alla typer av mark- och anläggningsarbeten: schaktning för husgrunder, VA, kabelschakter, skogsvägar, enskilda avloppsanläggningar, rivningar, dränering av villor inkl. fuktisolering av källargrund och mycket mera.

Läs mer om hur Stråvalla kan hjälpa dig

Med stor aktivitet och många olika arbetsuppgifter sätts manstyrkan på prov. Då är det bra att slippa ödsla tid på registrering av arbetstimmar, avvikelser och maskintimmar.

De anställda är jättenöjda. En del upplever systemet som enklare att lära sig än andra. Sedan är det mer att lägga in för de som är ute på våra egna jobb, så som rördelar. Medan de som kör grävmaskin ute på större jobb i stort sett bara behöver lägga in 40 timmar i veckan. De på våra egna jobb ska ha med sig laser och paddor och allt vad det är, så de har ju mer att göra. Men de tycker det funkar bra, berättar Pelle.

Hur funkar det med administrationen, upplever du?

– Det är ju den biten som är allra bäst med SmartDok. Gör de bara rätt ute på jobbet, så har jag allt i datorn. Så jag skriver bara ut det och bifogar en faktura.

Signatur från uppdragsgivare är smart

Signatur från uppdragsgivare är en mycket efterfrågad funktion av små och medelstora företag som utför jobb åt större byggherrar.

Utan en signatur är det många som inte får betalt för jobb och processen med att få betalt tar i bästa fall lång tid. Man kan lita på att fakturan från Stråvalla maskinstation är korrekt.

– Så kom underskrift-funktionen nu också, även om de flesta kunder inte kräver det längre. Men vi fick ett stort jobb här med järnvägstunneln i Varberg, och de ville ha underskrift där. Och det hade ju vi i telefonen så det var hur smidigt som helst.

Vad har varit den största fördelen efter implementeringen av SmartDok?

– Att jag fick loss mer tid. Och kanske sparar pengar. Men det är tiden som är det viktigaste.

Majoriteten av företagets uppdrag återfinns mellan Göteborg och Halmstad. Oftast längs kusten.

Stråvalla Maskinstation AB grundades 1985 och drivs av Sven-Olof och Per-Erik Johansson med tjugo anställda.

Rekommenderar andra att ta hjälp av ett digitalt hjälpmedel

Är SmartDok något du kan rekommendera till andra?

– Lätt. Lätt att använda. Både här på kontoret och för grabbarna ute på jobben. Det är ju också det viktigaste, att det är lätt att använda. Är det krångligt vill de inte ha det. Så det måste vara enkelt. Och SmartDok är enkelt och smidigt. Och jag har en kollega till som kör med det här och han är också jättenöjd.

Bra support

Även om programvaran ska vara enkel att använda, är det även viktigt att få hjälp när det behövs.

Hur upplever du supporten från SmartDok?

– Det funkar jättebra. De går in på min dator, och så ser de om jag har gjort något fel. Jag känner nog de flesta uppe i Stockholm. Både jag och Henrik har kommit med så många frågor, och så säger vi att “kan ni inte göra så här” och då lyssnar de. Det är ju det som är så bra, att säger vi någonting så tar de till sig det, och har vi då rätt, så kan det bli så att det blir en förändring. Det är oftast vi som har fel, men vi har iallafall önskemål.

– Och jag säger ofta det till kollegor som inte har SmartDok, att SmartDok är helt överlägset.

Anneli de la Guardia SmartDok

Anneli de la Guardia leder supporten på SmartDok i Sverige. Användbar kundåterkoppling är det som gör produkten bättre, argumenterar hon.